Головна Загальні відомості про район Фотогалерея Архів
Коростенська районна державна адміністрація
Коростенська райдержадміністрація
  • Очищення влади
  • Зворотній зв'язок
  • Поточна діяльність
  • Пропозиції
  • Консультація з громадкістю
  • ОБ'ЄДНАННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД
  • Громадська рада
  • Запобігання проявам корупції
  • Доступ до публічної інформації
  • Регуляторна діяльність
  • Вакансії
    Головна / Структура / Консультація з громадкістю /

    Детінізація доходів громадян та зайнятості населення

    Легалізація виплати заробітної плати – запорука соціальної

    захищеності  громадян

    На сьогоднішній день питання детінізації та легалізації заробітної плати набуває великої актуальності, адже від розміру отриманої заробітної плати залежить рівень соціального захисту людини.

    Стаття 43 Конституції України гарантує кожному громадянину право заробляти собі на життя працею та отримувати за це винагороду у вигляді заробітної плати, не нижчої від визначеної законом. Мінімальна заробітна плата є державною соціальною гарантією, обов’язковою на всій території України для підприємств усіх форм власності і господарювання. Проте деякі роботодавці ігнорують зазначені конституційні норми і змушують робітників працювати без оформлення трудових відносин, видають працівникам зарплату готівкою «у конвертах», в результаті чого не утримуються податки та не здійснюються відрахування до Пенсійного фонду. Згода отримувати зарплату «у конвертах» позбавляє соціального захисту. Адже пенсію у майбутньому нараховується тільки з офіційної заробітної плати.

    З 1 січня 2015 року внесено зміни до деяких законодавчих актів України, якими значно посилено відповідальність за порушення законодавства про працю, у тому числі і нелегальної зайнятості. Законом України № 77-VIII від 28 грудня 2014 року «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці», внесено зміни до Кодексу Законів про працю України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального кодексу України, законів України «Про оплату праці», «Про охорону праці» тощо.

    Нагадаємо, що статтею 265 КЗпП України передбачено відповідальність юридичних та фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю у вигляді штрафу. Накладатиме їх управління Держпраці  без рішення суду у розмірі:

    - 30 мінімальних заробітних плат: у разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення     (з 1 травня ц.р. – 43500 грн.);

     - порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (з 1 травня ц.р. – 4350 грн.);

    - недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (з 1 травня ц.р. – 14500 грн.) ;

    - недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України "Про військовий обов’язок і військову службу""Про альтернативну (невійськову) службу""Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення; (з 1 травня ц.р. – 14500 грн.) ;

    порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених абзацами другим - четвертим частини другої цієї статті - у розмірі мінімальної заробітної плати (з 1 травня ц.р. – 1450 грн.).

    Сплата штрафу не звільняє від усунення порушень законодавства про працю.

     У новій редакції викладено статтю 24 Кодексу законів про працю України. Якщо раніше для укладення трудового договору було достатньо лише видання наказу чи розпорядження власника або уповноваженого ним органу про зарахування працівника на роботу або ж фактичне допущення працівника до роботи, то тепер законодавством для виникнення трудових відносин передбачено укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (Державної фіскальної служби) про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

    Поряд з цим значно посилюється адміністративна та кримінальна відповідальність за зазначені порушення трудового законодавства. Відповідно до статті 41 Кодексу України «Про адміністративні правопорушення» порушення вимог законодавства про працю тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та громадян – суб’єктів підприємницької діяльності від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Однією із найбільш суттєвих новацій, прийнятих змін у трудове законодавство, є додаткові можливості громадян захисту своїх трудових прав безпосередньо у суді. Статтю 232 КЗпП України «Трудові спори, що підлягають безпосередньому розглядові у районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судах» доповнено пунктом 6, який передбачає, що суди розглядають трудові спори за заявами працівників про оформлення трудових відносин у разі виконання ними роботи без укладення трудового договору та встановлення періоду такої роботи. Відповідно до ст. 235 КЗпП України при винесенні рішення про оформлення трудових відносин з працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу, у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації, суд одночасно приймає рішення про нарахування та виплату такому працівникові заробітної плати у розмірі не нижче середньої заробітної плати за відповідним видом економічної діяльності у регіоні у відповідному періоді без урахування фактично виплаченої заробітної плати, про нарахування та сплату відповідно до законодавства податку на доходи фізичних осіб та суми єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за встановлений період роботи.

    Для виявлення та попередження порушень трудового законодавства в районі працює робоча група з питань легалізації виплати заробітної плати та зайнятості населення, до складу яких входять представники правоохоронних та контролюючих органів. Протягом I півріччя 2016 року обстежено 49 суб’єктів підприємницької діяльності, виявлено 24 працівника без належно оформлених трудових відносин, легалізовано 24 робочих місця.

    Шановні роботодавці! Легалізуйте зайнятість населення та відмовтесь від виплати зарплати «в конвертах». Це дозволить: зняти соціальну напругу, громадянам отримати реальну соціальну підтримку. Пропонуємо негайно зареєструвати належним чином трудові відносини зі своїми найманими працівниками. У випадку ігнорування цієї вимоги контролюючі органи будуть застосовувати всі заходи впливу за порушення законодавства з праці у межах їх компетенції.

    Шановні працівники! Для реалізації своїх трудових прав та забезпечення належного рівня свого майбутнього Ви повинні вимагати від роботодавця легального оформлення трудових відносин через укладання трудового договору, а також регламентацію трудових відносин відповідно до чинного трудового законодавства. У разі відмови роботодавця, кожен громадянин має право звернутися до компетентних державних органів за захистом своїх конституційних прав (управління Держпраці , Національної поліції України), а також до суду.

    Спеціалісти управління праці та соціального захисту населення райдержадміністрації завжди готові надати відповідні консультації щодо застосування трудового законодавства у межах своєї компетенції за адресою: м. Коростень, вул.. Франка,5 каб.10 або за тел.4-69-21.

     

     

    П’ять основних причин, чому не варто погоджуватися на роботу без офіційного оформлення трудових відносин.

     

    Як відомо, розвиток та добробут будь-якої країни, у першу чергу, залежить від матеріального становища її населення.

    В Україні, впродовж останніх років, спостерігається погіршення загальної економічної кон’юнктури, значне відставання реального життя від існуючих стандартів. Власне тому для України пріоритетним завданням виступає детінізація ринку праці, що передбачає обмеження обсягів тіньового сектору та створення сприятливих умов для легальної економічної діяльності суб’єктів господарювання, використання тіньових капіталів на користь суспільства, прискорення соціально - економічного розвитку країни та наповнення на цій основі дохідної частини бюджету.

    Насамперед необхідно відзначити, що тіньова зайнятість (використання праці найманих робітників без укладання трудової угоди) і тіньова заробітна плата (так звана зарплата «в конвертах») – це ті явища, що міцно увійшли в наше життя та набули величезних масштабів.

    Відтак усі «нелегали» не можуть бути впевнені у дотриманні своїх прав як найманих працівників. Своєчасна виплата заробітної плати, оплата лікарняних,  відпустки, гідна пенсія, повний обсяг послуг служби зайнятості - усе це недоступно для тих, хто отримує зарплату «в конвертах».

    Розглянемо п’ять основних причин, чому не варто погоджуватися на роботу без офіційного оформлення трудових відносин.

    1.                     Гарантована виплата зарплати.

    Якщо ви працюєте офіційно, то можете бути стовідсотково впевнені, що зарплата буде виплачена. На превеликий жаль, в Україні через значний обсяг нелегальної зайнятості існують непоодинокі випадки, коли недобросовісні роботодавці затримують зарплату, а потім виплачують її не у повному обсязі. Якщо трудові відносини оформлені офіційно такого працівника не можуть звільнити у будь-який момент, без попередження та виплати обіцяної винагороди за працю. Невиплата заробітної плати є приводом звернення до суду для захисту своїх законних прав.

    Отримання офіційної винагороди за виконану роботу гарантують Кодекс законів про працю України та Закон України «Про оплату праці».

    2.                     Відпустка.

    Працюючи офіційно, людина може розраховувати на щорічну оплачувану відпустку – 24 календарні дні (за деякими професіями гарантована відпустка – 36 днів і більше). Законом України «Про відпустки» передбачено низку додаткових щорічних відпусток: за роботу в шкідливих і важких умовах праці; за особливий характер праці; за ненормований робочий день; по вагітності і пологах. І це ще не повний перелік законодавчо гарантованих відпусток.

    3.                     Лікарняні.

    Якщо ж людина раптом захворіє, офіційні трудові відносини гарантуватимуть оплату лікарняного (компенсацію втраченого внаслідок тимчасової непрацездатності заробітку). Не варто також нехтувати імовірністю настання нещасного випадку. В таких ситуаціях офіційне працевлаштування гарантує допомогу при травмуванні  у разі нещасного випадку на виробництві та з інших питань, пов'язаних з захистом своїх конституційних прав.

    4.                     Пенсія.

    Із офіційної зарплати сплачується фіксований внесок, який гарантує гідне грошове забезпечення при досягненні пенсійного віку, а наявність великого трудового стажу впливає на розрахунок розміру пенсії.

    5.                     Державні соціальні виплати.

    Офіційне працевлаштування дає можливість користуватись державними гарантіями відповідно до чинного законодавства, такими як: державна допомога сім’ям з дітьми, соціальна допомога малозабезпеченим сім’ям, субсидії тощо, а також соціальне страхування від нещасних випадків на виробництві і професійних захворювань та  на випадок безробіття.

    Якщо людина працювала офіційно і втратила роботу, перелік послуг службою зайнятості для неї суттєво розширюється. При цьому допомога по безробіттю напряму залежить від суми отримуваної зарплати. А для підвищення конкурентності на ринку праці безробітні можуть безкоштовно пройти курси з отримання нової спеціальності.

     

     

    Календар